Fot. Bożena Cieślak |
W Liście Pasterskim Bp. Henryka Tomasika
W I Niedzielę Wielkiego Postu w kościołach diecezji radomskiej odczytywany był List Pasterski Księdza Biskupa Henryka Tomasika. Początek Listu zawierał odniesienie do Sługi Bożego Biskupa Piotra Gołębiowskiego. Poniżej zamieszczamy cały List Pasterski.
„W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem (2 Kor 5,20)”
List pasterski na I Niedzielę Wielkiego Postu
2016 roku
Boże
słowo, które rozważamy w Liturgii I Niedzieli Wielkiego Postu ukazuje nam
Chrystusa, który jest przewodnikiem człowieka na drogach życia.
Niezwykle
ważny jest dobry przewodnik, szczególnie w trudnych sytuacjach. Takim dobrym
przewodnikiem był Sługa Boży Biskup Piotr Gołębiowski. W czasie wojny, pełniąc
misję proboszcza parafii Baćkowice, pomagał swoim parafianom w trudnych
chwilach. Gdy
przeszła linia frontu wierni razem ze swoim duszpasterzem wracali do
opuszczonych domów. Trzeba było przejść przez zaminowane pole. Ofiarny
duszpasterz poszedł pierwszy z różańcem w ręku do swej parafii i zachęcał:
„Chodźcie za mną”, „Idźcie po moich śladach”. Sam zawsze szedł za Chrystusem.
1. Wpatrujemy się dzisiaj w
Chrystusa, który pokonuje szatana i daje nam konkretne wskazania, jakby chciał
powiedzieć: „Chodźcie za mną”, „Idźcie po moich śladach”. Chrystus mówi do każdego
z nas:
- „Nie samym chlebem żyje człowiek”;
- „Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon i Jemu samemu
służyć będziesz”;
„Nie samym chlebem żyje
człowiek”. Te słowa Zbawiciela są zachętą do pogłębiania naszego życia
duchowego. U jego podstaw jest wiara, będąca odpowiedzią na Boże słowo. „Wiara jest osobowym przylgnięciem całego
człowieka do Boga, który się objawia …” (KKK 176,177). Dlatego „uczyniwszy
na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę” (Jerzy Liebert).
Święty Paweł, w Drugim Czytaniu
dzisiejszej Liturgii, przypomina: „…sercem przyjęta wiara prowadzi do
sprawiedliwości, a wyznawanie jej ustami – do zbawienia”. Perspektywa zbawienia
wiecznego jest dla chrześcijanina motywem pogłębiania i ożywiania wiary.
Głębokie przeżywanie tajemnic
naszego zbawienia ułatwia nam modlitwa Drogi Krzyżowej i Gorzkich Żali, a
szczególnie liturgia Triduum
Paschalnego. Liturgia Wielkiego Czwartku wprowadzi
nas w wydarzenia związane z Ostatnią Wieczerzą. W Wielki Piątek rozważamy Mękę
i śmierć Chrystusa. „Na Niego Bóg wylał swe bezgraniczne miłosierdzie, czyniąc
z Niego „wcielone Miłosierdzie” (por. Misericordia Vultus,
8). Wigilia Paschalna ukazuje nam znaki Bożego miłosierdzia, a przede wszystkim
samego Chrystusa Zmartwychwstałego, który pokonuje zło, śmierć oraz szatana i
daje człowiekowi nowe życie. Postarajmy się o bardzo liczny udział w tych
nabożeństwach. Na liturgię Wigilii Paschalnej przynieśmy świece. Będziemy
wspólnie dziękować za nasz osobisty Chrzest oraz Chrzest Polski, który stał się
fundamentem naszej państwowości. Dokonamy w tym dniu także odnowienia
przyrzeczeń Chrztu Świętego. „Niech Wielki Post w Roku Jubileuszowym będzie
przeżywany jeszcze bardziej intensywnie, jako ważny moment, by celebrować
miłosierdzie Boga i go doświadczać” (Misericordia Vultus, 17) – zachęca nas Ojciec Święty Franciszek.
2. Rozważanie wydarzeń, które
mówią o miłości Pana Boga do człowieka kształtuje w nas wiarę, która może mieć
kształt miłości. „Wierzyć – kochać. To jedno. Gdy się to zrozumie – dziwne
wydają się wszelkie „wątpliwości” wiary. Kto kocha, nie ma wątpliwości” (Anna Kamieńska, Notatnik 1965-1972, Poznań
1982, s.139). Ojciec Święty Benedykt XVI uczył nas: „Wiara, która jest
świadoma miłości Boga objawionej w przebitym sercu Jezusa na krzyżu, ze swej
strony prowokuje miłość” (Deus caritas
est, p.39).
Chrystus, pokonujący szatana,
mówi do nas w dzisiejszej Ewangelii: „Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon
i Jemu samemu służyć będziesz”. Jest to zachęta skierowana do nas, aby Pan Bóg
był w centrum naszego życia, na pierwszym miejscu. Do tego zachęca Boże słowo. Pierwsze
Czytanie dzisiejszej Liturgii ukazuje wiarę Ludu Bożego Starego Testamentu. Lud
ten wyznaje swoją wiarę przez postawę ofiary: „Teraz oto przyniosłem pierwociny
płodów ziemi, którą dałeś mi, Panie”. Ważnym znakiem miłości jest poświęcenie i
ofiara. „Miarą miłości jest miłość bez miary” – mawiał Św. Franciszek Salezy.
Taką miłość bez miary objawił Chrystus w Tajemnicy Męki i Krzyża. Ta miłość
Chrystusa jest zachętą i zobowiązaniem do naszej wdzięczności. Najważniejszym
znakiem naszej wdzięczności i miłości jest udział we Mszy Świętej, która jest
uobecnianiem Ofiary Chrystusa. Msza Święta ma także piękne określenie:
„Eucharystia”. Oznacza to wielkie dziękczynienie. Udział pobożny, świadomy,
czynny i pełny jest bardzo ważnym wyznaniem wiary. Piękne przykłady dostrzegamy
w postawie pierwszych chrześcijan: W 304 roku odbywał się proces młodych
chrześcijan z Abitene. Byli oskarżeni o to, że złamali obowiązujące prawo i
uczestniczyli we Mszy Świętej. Na pytanie sędziego o to, dlaczego złamali
obowiązujące prawo, jeden z młodych chrześcijan odpowiedział: „Czy ty wiesz,
czy ty rozumiesz, że chrześcijanin nie może żyć bez Mszy Świętej…?”
Udział w Eucharystii nie tylko
wyraża naszą miłość do Chrystusa, ale także kształtuje ją i pogłębia. Niech
Wielki Post stanie się na nowo okazją do postanowienia, aby każdą Mszę Świętą
przeżywać jeszcze bardziej w sposób pobożny, świadomy, czynny i pełny. Drodzy
Rodzice! Pomóżmy dzieciom ukochać Mszę Świętą. Przygotowanie do Pierwszej
Komunii Świętej jest przygotowaniem do „pierwszego pełnego uczestnictwa w
Eucharystii”. Niech zaangażowanie rodziców nie zakończy się w dniu I Komunii
Świętej dziecka.
Wspólny udział we Mszy Świętej
oraz pomoc w tym, aby dzieci coraz lepiej uczestniczyły w Najświętszej Ofierze
jest ważnym egzaminem z wiary, który składają rodzice.
3.
Dobry udział we Mszy Świętej owocuje duchem ofiary wobec drugiego człowieka.
„Miłosierdzie Boże zmienia serce człowieka i pozwala
mu doświadczyć wiernej miłości, sprawiając, że i on staje się zdolny do
miłosierdzia. Wciąż odnawiającym się cudem jest fakt, że miłosierdzie Boże może
opromienić życie każdego z nas, pobudzając nas do miłości bliźniego i tego, co
tradycja Kościoła nazywa uczynkami miłosierdzia względem ciała i duszy… Dlatego
życzyłem sobie, „aby chrześcijanie zastanowili się podczas Jubileuszu nad
uczynkami miłosierdzia względem ciała i duszy” – napisał Ojciec Święty
Franciszek w Orędziu na Wielki Post 2016 roku. „Poprzez uczynki względem ciała
– dotykamy ciała Chrystusa w braciach i siostrach, którzy potrzebują, by ich
nakarmić, odziać, przyjąć do domu i nawiedzić, a poprzez uczynki duchowe –
dawanie rad, pouczanie, darowanie uraz, upominanie i modlitwę, obcujemy
bardziej bezpośrednio z naszą własną grzesznością”.
W Roku Miłosierdzia wprowadźmy do naszych modlitw i praktyki miłości
bliźniego jeszcze pełniej uczynki
miłosierdzia względem duszy: grzeszących upominać, nieumiejętnych
pouczać, wątpiącym dobrze radzić, strapionych pocieszać, krzywdy cierpliwie
znosić, urazy chętnie darować, modlić się za żywych i umarłych.
Niech nie zabraknie
czynnej pomocy potrzebującym przez praktykę uczynków
miłosierdzia względem ciała: głodnych
nakarmić, spragnionych napoić, nagich przyodziać, podróżnych w domu przyjąć,
więźniów pocieszać, chorych nawiedzać, umarłych pogrzebać.
Naśladując Św. Siostrę Faustynę modlimy się
tak jak Ona: „Dopomóż mi …o Panie, aby
oczy moje były miłosierne …, aby słuch mój był miłosierny…, aby język mój był
miłosierny, … aby ręce moje były miłosierne..., aby serce moje było miłosierne…
Niech odpocznie miłosierdzie Twoje we mnie, o Panie mój”.
4. Usłyszeliśmy w dzisiejszej Ewangelii słowa
Chrystusa: „Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego”. W czasie
Wielkiego Postu rozważamy wielkość Bożego miłosierdzia. Pan Bóg otwiera pomocną
dłoń skierowaną do człowieka. „Pan Bóg stworzył nas bez nas – nie zbawi nas bez
naszej zgody” – tak Św. Augustyn zachęca nas do świadomej współpracy z
Miłosiernym Ojcem.
„Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego”. Taką formą
„wystawiania na próbę Pana Boga” jest odrzucanie obiektywnego porządku moralnego i Bożych
przykazań.
Wielką niewdzięcznością wobec kochającego
Chrystusa jest zaniedbywanie niedzielnej Mszy Świętej. Bolesnym zjawiskiem jest
odrzucanie sakramentalności małżeństwa i aprobata tak zwanych „wolnych
związków” nawet przez osoby, które uważają się za katolików. Z prawdą o
świętości i sprawiedliwości Pana Boga stoją w sprzeczności liberalne poglądy
odrzucające naukę Kościoła na temat rodziny i małżeństwa, godności osoby
ludzkiej i jej prawa do życia od chwili naturalnego poczęcia aż do naturalnej
śmierci.
Okres Wielkiego Postu to czas
nawrócenia, przemiany umysłów i serc. To także szczególny czas powrotu do
Chrystusa. Cennym darem dla Chrystusa będzie
uporządkowanie życia przez osoby żyjące w związkach niesakramentalnych.
5. Niech każdy z nas w swoim sumieniu powie
Panu Bogu o tym, co jest moim błędem wobec kochającego Ojca i z Bożą pomocą
niech podejmie trud przemiany życia, tak aby naprawdę zasługiwało ono na nazwę
życia chrześcijańskiego. Dobrze wykorzystajmy czas rekolekcji parafialnych z
dobrze przygotowanym i przeżytym Sakramentem Pokuty. Tak,
jak Święty Paweł mówimy: „W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem”
(2 Kor 5,20).
Matkę Najświętszą, Matkę Miłosierdzia,
wiernie stojącą pod Krzyżem Pana – prosimy o pomoc w naszych powrotach do
Chrystusa.
Na trud przemiany naszego życia z serca
błogosławię.
+ Henryk Tomasik
Biskup Radomski
Radom, Środa
Popielcowa 2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz